En massestand er supervigtig, hvis du og din virksomhed går med tankerne om, at forsøge at tiltrække nye kunder eller medarbejdere gennem et messebesøg. Din stand skal være i en sådan udformning, at den er i stand til at fænge forbipasserendes opmærksomhed. Sørg for at udforme din messestand, så den er genkendelig og kraftig huskværdig, så det er dit brand og din virksomhed modtageren husker. Når du skal placere din udvalgte messestand på messen, er det alfa omega, at du formår at opbygge den korrekt. På en messe skal du helst sørger for, at opbygningen giver det bedst mulige besøgsflow. Det er vigtigt at du sørger for, at modtagerne af dine budskaber kan komme rundt og orientere sig omkring din virksomhed. Opbygningen af standen er en af de allervigtigste faktorer i forhold til at optimere udbyttet af virksomhedens besøg på messen.
Besøgende skal besøge alle virksomhederne, som er til stede på messen. Derfor er det rigtig vigtigt, at du og din virksomhed formår at fastholde den ønskede målgruppes opmærksomhed. Det skal du gøre med den helt rette messestand, som lever op til både dine og de besøgendes forventninger.
Stande til opstillinger på messer fås i mange forskellige former og størrelser. Designet heraf, har du og din virksomhed medbestemmelse af, så slutresultatet, bliver helt som i ønsker.
I forhold til opbygningen bør en virksomhed også overveje, hvilken belysning der er brug for, og om der er enkelte vigtige budskaber, som har brug for lidt ekstra opmærksomhed end andre.
Inden du tager på messen, bør du undersøge hvilke regler du skal overholde i forhold til din stand. Det gør det nemmere for virksomheden i fællesskab at etablere en effektiv forberedelse, så man sikrer at levere en form for værdi til de besøgende. Skab eventuelt en historie om din virksomhed og dit brand, så du har mulighed for at opretholde kunden i længere tid ad gangen. Skab en rejse, som kunden kan følge igennem din messestand og hele tiden blive informeret om nyt. Pas dog på ikke at forvirre de besøgende alt for meget.
Skab et hyggeligt miljø i virksomhedens messestand, for at give besøgende følelsen af en afslappet atmosfære, vær imødekommende og sørg for at vise interesse i gæsterne, så de også er interesseret i at tale mig dig. Virksomheden kan med fordel etablere en form for konkurrence, så de besøgende bliver eksponeret for brandet og virksomheden dermed på længere sigt vil have mulighed for igen at kunne tage kontakt til de besøgende efter endt messe.
Husk at overveje hvilke stand løsninger, der giver allerbedst mening for din virksomhed. Det er vigtigt at der er et konkret formål med den valgte stand løsning og at virksomheden formår at udnytte ressourcerne og kommunikere et helt korrekt og tydeligt budskab. Skab et blikfang, så de besøgende ikke blot går forbi din virksomhed. Når en virksomhed er repræsenteret på en messe, er en flot messestand aldrig helt nok. Det er nødvendigt at i overvejer, om der brug for andet tilbehør og så skal medarbejderne være indforstået med også at gøre en indsats for at tiltrække kunderne.