At din virksomhed formår at skille sig ud når I er på messe, er en absolut nødvendighed og altafgørende for om I på længere sigt formår at opretholde en vis status og samtidig forblive konkurrencedygtige. Det vigtigste er i givet fald, at virksomheden i samarbejde formår at tiltrække et relativt stort antal potentielle kunder til standen. Man bør være opmærksom på at skabe en så unik oplevelse som muligt, så messestanden bliver interessant at besøge. Der er rigtig mange forskellige måder, hvorpå du kan skabe en unik oplevelse for den besøgende, her handler det blot om at undersøge hvilke løsninger, og hvilket messeudstyr, der er bedst i overensstemmelse med, lige præcis hvad virksomheden står for.
En messe kan ofte være meget ensartet og det kan i nogle tilfælde være svært for de besøgende at skelne den ene massestand fra den anden. Vælg derfor dine materialer med omhu, så du både med lys og andre materialer kan skille dig betydeligt ud fra mængden.
Det allervigtigste er at I som virksomhed formår at fremstå så unikke som muligt og tiltrække den rette opmærksomhed. Du har mange forskellige muligheder for at skabe en på en og samme tid iøjnefaldende og professionel opsætning. Sørg for at vælge præcis det messeudstyr, som du ved der bliver brug for, så du ikke ender med udstyr der i sidste ende forvirre mere end det gavner.
Husk altid at sørge for, at bevare overblikket, så virksomheden og medarbejderne ikke kommer til at fremstå som værende uprofessionel i de besøgendes øjne. Det er vigtigt at de besøgende får den helt rette information, som er tydelig og ikke på nogen måde kan misforstås. Det er også vigtigt, at dine besøgende føler sig velkomne i din stand og at du viser interesse i at tale med dem.
Udover at virksomheden skal være i stand til at vælge det rette messeudstyr som skaber værdi for kunderne, så er samtale også en stor del af arbejdet. Hvis medarbejderne på messen ikke formår at samtale med de besøgende, vil de relativt hurtigt miste interessen, hvilket betyder at virksomheden i sidste ende risikere at miste mulige kunder eller fremtidige medarbejdere. Valget af messeudstyr og opstillingen heraf siger rigtig meget om en virksomheds engagement og indsats og derfor er det vigtigt, at der sørges for, at alt står pænt og ligeledes er tilgængeligt for de mange besøgende.
Gør noget ekstra og tilbyd eventuelt dine kunder en kop kaffe eller andet, mes de opholder sig i virksomhedens messestand.
Husk at sørg for at gøre jeres brand og virksomheden synlig mange forskellige steder på messen. For at skabe genkendelighed er det vigtigt at de besøgende ofte har mulighed for at se logoet for jeres virksomhed. Jo mere synlig du og din virksomhed er, jo større chance er der også for at skabe loyale besøgende. Sørg også for at kunne give dine kunder noget håndgribeligt i form at en brochure eller en folder, så du på den måde på længere sigt kan bidrage til at skabe yderligere interesse.